Hvordan få mest mulig ut av receiveren din.

Et rimelig og riktig justert lydanlegg kan låte langt bedre enn et anlegg som er mange ganger så dyrt, men feil innstilt.

– Det er to prinsipper for plassering av høyttalerne i hjemmekinoen din. Enten setter du dem der du får lov (av kona) eller der du får mest ut av dem.

Slik åpner Bård Ivar Flageborg lydworkshopen for innpå et dusin lydfriker som har funnet veien til testlokalene på Økern i Oslo. Flere av dem jobber profesjonelt med lyd til daglig. Sammen med Roger Kolbu driver Flageborg det de kaller Kringlyd, for å lære folk å få mer ut av lydanleggene sine.

KRINGLYD
Kringlyds spesialitet er demonstrasjoner av lyd og bilde for å få fram hvordan ting virkelig skal låte og sees. Kringlyd består av Bård Flageborg og Roger Kolbu.

Det lille ekstra
Kringlyd, som er det norske ordet for surroundlyd, er et idealistisk foretak. Ingen av gutta som deltar på seminaret har betalt noe for de 8-10 timene Kringlyd gir dem. Derimot er det fritt fram å ta seg noen brødblingser fra maten som Flageborg har kjøpt inn privat for anledningen. Lokalene har bladet Hjemmekino stilt til disposisjon, og høyttalersettet de kalibrerer får de låne av en annen entusiast, Roger Engelstad.

Ekstra bass
Seansen begynner med at to digre sub-er skal på plass i rommet. Flageborg forteller at de to sub-ene optimalt vil gi 6 db kraftigere lyd enn om man bare brukte én sub. For å finne den gunstigste plasseringen og justeringen bruker han en frekvensgenerator og en lydtrykksmåler. Frekvensgeneratoren sender lyd av en gitt frekvens gjennom forsterkeren og lydtrykksmåleren plukker opp resultatet som kommer fra sub-ene. Målet er at lydtrykket som måles skal være jevnt ettersom frekvensen går fra 10 Hz og oppover, gjennom sub-ens frekvensområde.

Til å begynne med hører man ikke lyden, man merker bare vibrasjonene i beina og magen.

– Det kommer av at de står på gulvet, forklarer Flageborg. Han holder verdiene i den ene sub-en fast og justerer den andre. Så innstiller han dem i riktig fase i forhold til hverandre, og etter hvert som fasen forandres, blir lyden borte og kommer igjen.

– Kom hit og kjenn, sier han.

Vi både hører og kjenner at enkelte steder i rommet ikke har basslyd i det hele tatt, det er omtrent stille, mens andre steder rumler det så det kribler i magen.

– Står den på gulvet, ryster de dype 10 hz-vibrasjonene beina, med to kasser når de opp til brystet, og med tre oppå hverandre løsner hårrøttene, kommenterer Flageborg.

Lydens Mythbusters
Blant de mange problemer hjemmekinoentusiastene sliter med er alle reglene og mytene om hva som er gode og dårlige plasseringer, ifølge Kringlyd-gutta, som ser seg selv som en slags lydens Mythbusters.

– En av disse mytene, som til og med etablerte eksperter forfekter, er at man kan sette sub-en der en selv normalt skal sitte og høre (sweet spot), gå rundt i rommet og høre hvor lyden er best, og så plassere den der. Det kan ”høres ut” som det stemmer i noen tilfeller, men kontrollmåling viser at dette sjeldent er tilfelle, forteller Flageborg.

Testmusikk på nettet
Turen kommer til grovoppsettet av stereoanlegget.

– Still alt så riktig som mulig først, sier Flageborg. Grunnregelen er å plassere de to fronthøyttalerne i en likesidet trekant med lytteposisjonen i den tredje vinkelen. Avstanden mellom høyttalerne skal være like lang som fra hver høyttaler til nesen på den som skal lytte, ikke til brystet eller magen, presiserer han.

Senterhøyttalere skal plasseres like langt unna. Da blir hver av stereohøyttalerne stående i 30 graders vinkel på midtlinjen til senterhøyttaleren, og de to ekstra høyttalerne for ”front wide” står 60 grader med samme avstand, og med riktig vinkel mot lytteren.

Flageborg får opp en grafisk oversikt over det grovinnstilte anlegget på skjermen sin. Den projiserer han på lerretet foran gruppa, som suger inn forklaringene hans. Her definerer han lyttepunktet med høyttalere, sender testlydene gjennom de forskjellige høyttalerne og måler hvordan denne lyden kommer fram til lyttepunktet.

Fungerer i praksis
Deretter kommer det morsomste – å se og oppleve hvordan det funker i praksis. Kringlyd har lyttet til og samlet en lang rekke lydeksempler fra forskjellige CD-er med karakteristiske og krevende lydinnspillinger for å testkjøre anlegg. Disse klippene har de også lagt ut på nettet, til fri bruk for alle som trenger å prøvelytte anleggene sine.

– Her skal det første trommeslaget komme til venstre for venstre høyttaler, det andre til høyre for venstre høyttaler, det fjerde i midten. Deretter samme symmetri på den andre siden…

Flageborg forklarer.

I lyttepunktet fungerer det perfekt. Så kjører han et kutt med musikk der en kvinnestemme plutselig kommer inn og snakker. I lyttepunktet hører vi stemmen hennes fra venstre side, nesten bak der hvor vi sitter, langt til siden for fronthøyttalerne. Undertegnede trodde faktisk lyden kom fra surroundanlegget, fra bakhøyttalere, eller fra sidehøyttalere, og ikke fra fronthøyttalerne.

Men hele lyden var frembrakt av stereoanlegget, de andre høyttalerne var slått av. Flyttet vi oss litt utenfor det finjusterte lyttepunktet, klappet hele opplevelsen sammen, og stemmen kom direkte fra venstre høyttaler.

Som i katedralen
Er stereoanlegget riktig innstilt, har du ingen følelse av hvor høyttalerne befinner seg, forklarer Flageborg.

– Bare hør på dette kirkekoret. Med feil innstilling opplever du at solisten og koret kommer fra midt mellom fronthøyttalerne. Hvordan høres det ut nå?

Lyden kommer fra overalt, som i en katedral. Flytter du deg bare litt til siden, så kommer den rett fra høyttalerne i stedet, og katedralen forsvinner. Forbløffende. Og slik fortsetter det.

Fintuning
Til slutt fintunes det totale lydsystemet. Med noen helt bestemte målepunkter i salen sendes testtoner til de forskjellige høyttalerne i hele 7.1-anlegget, og de justeres og balanseres. Så begynner moroa for alvor. Gutta har samlet de mest krevende, dypeste, råeste
klippene fra en lang rekke DVD- og Blu-ray-filmer.

– Rotorbladene i filmen Black Hawk Down begynner på 6 Hz, forklarer Flageborg i det flere helikoptre tar av som en bisverm, og vi merker hvordan vibrasjonene fra de tunge basskassene røsker i bein og mellomgulv, samtidig som resten av høyttalerne gir retning, bevegelse og fart. Slik fortsetter det utover kvelden…

KRINGLYDS 10 BUD FOR BEST LYD I STEREO

•Plasser fronthøyttalerne i symmetrisk avstand – både fra bakvegg og sidevegger
•Lytteposisjonen skal være i lik avstand fra både venstre og høyre høyttaler som avstanden mellom høyttalerne – dvs. en likesidet trekant
•Ørene skal være plassert horisontalt i høyde med mellomtone/diskant
•Unngå stol/sofa med nakkestøtte som er høyere enn skuldrene i lytteposisjon. Dette for å hindre refleksjoner fra nakkestøtten
•Unngå reflekterende flater mellom høyttalerne og lytteposisjon, for eksempel bord foran lytteposisjon, lampeskjermer, vaser, skap og hyller, peisutspring, vedovner og så videre.
•Bruk teppe på harde gulv foran lytteposisjon – for å dempe refleksjoner
•Bruk scenemolton (lyddempende teppe/stoff) eller lignende på sideveggene for å dempe refleksjoner.

KRINGLYD
•Plasser alle høyttalere optimalt FØR automatisk romkorreksjon utføres
•Benytt ALLE målepunktene receiveren har tilgjengelig, og plasser ALDRI mikrofonen nærmere veggflater enn 1 meter
•Benytt stereo testlydspor for å verifisere at resultatet av utført romkorreksjon er korrekt