Die Hard 5 på Kino – atter en gang – en stor skuffelse – oppdatert 26.02.2013

A Good Day to Die Hard på kino ble ingen “høydare” på selve premieredagen. En drøy uke senere er vi på plass for å dobbeltsjekke opplevelsen.




 

Bestillingen på FilmWeb gikk skeis, men med en oppfølgende telefon til kinoen var billettene i boks. Med referansenummeret notert, skulle billettene hentes på en selvbetjent automat. Men etter å ha prøvd å få kontakt med den 3. selvbetjeningsenheten måtte vi få hjelp av menneskene bak disken i snop-avdelingen og billetter ble resultatet. Pokkers automater og selvbetjening. Alltid er det noe av teknikken som “svikter”…
 



Etter reklamen blir vi introdusert for Dolby Atmos.



 

En liten presentasjon av Dolby Atmos systemet…



 

Premieredagen
På plass i sweetspot med et godt grep rundt godteposen og klar for 2 timer med heseblesende action.  Med så mange utfordringer på veien til en filmopplevelse på kino kan det virke som vi skulle få vår egen John McClane-dag. Etter ca. 1 time 24 min. er Far & Sønn-forholdet lappet sammen under en pep-talk mens de saler opp med våpen fra bilens bagasjerom og forbereder seg til å angripe skurkene i Tsjernobyl-bygningen og dele ut en dose med Yppie-Ka-Yay-MotherFucker!-stuff  når plutselig BILDET FORSVINNER fra skjermen. Filmen fortsetter med KUN lyd og vi blir vitne til en helvetes skyte-scene uten å se en “damn-shit”. Etterhvert klarer publikum å få kontakt med personalet slik at filmen kan stoppes, spoles tilbake og….., men F*n det er ikke lett å komme seg på track etter en slik “tabbe”. Hele salen var klare til fingerspissene, adrenalinet hadde pumpet seg opp til bristepunktet, NÅ skulle skurkene få en s*tans dose med Overkill…..
Sorry, snakker om å gå på trynet…

 

Siste forestilling
Etter en drøy uke er det tid for et oppfølgende besøk – samme sted – samme sete. Billettbestillingen via nettet funket greit denne gangen, så det er grunn til å være litt optimist. Verre var det med bekreftelsen som vi skulle få tilsendt på epost. Det tar vanligvis kun få minutter, i beste fall snakker vi sekunder, for å motta bestillingsbekreftelse fra netthandel på epost. Etter et par timer viser det seg at bekreftelsen er havnet automatisk rett i søppelfilteret på Microsoft Outlook. Dette “problemet” bør nok filmweb.no rydde av veien umiddelbart. En bedre kvalitetssikring av tjenesten bør iverksettes…

 




 

Teppet skal opp en siste gang for John McClane og ca. 30 kinogjengere. Selv om Die Hard har herjet lerretet i denne salen i 11 dager/kvelder ser vi fram til å få fingrene i Bluray-versjonen. Det tar ikke mange minuttene ut i filmen før det “smeller” skikkelig og publikum drar på smilebåndet av den ene syrlige kommentaren etter den andre fra vår actionhelt . Biljakten starter når Far møter Sønn, sånn helt tilfeldig, dundrer gjennom gatene med flere tonn tunge panservogner og gamle, solide børstraktorer. Det smadres seriøst mye biler i stor fart som burde sette sine lydmessige spor i publikum, men det er bare IKKE der. Minner mye om lyden fra en stor flat-TV på veggen – UTEN ekstra høyttalere. Derimot er det flere i den møtende trafikken som hiver seg desperat på hornet og denne  lyden panoreres effektfullt når “publikum” nesten kræsjer flere ganger. All denne tutinga skjærer godt i øregangene, for den er så alene om å dominere lydbildet…

Det er ikke før glasstaket i ballsalen smadres av maskingeværkuler at lyden må dempes med å stikke fingrene i ørene et lite øyeblikk når glasset hagler over skurkene. Tiden går fort og tempoet er tidvis heseblesende høyt, men filmen er allikevel jevnlig krydret med bløte klisjeer i “velkjente” dialoger og det liker publikum.

Kino kan være en sosial greie, på linje med McDonalds. Mange mennesker stimler sammen, omgitt av mye reklame og fristende bilder av “varene”. Lydopplevelsen på kino gir assosiasjoner til det å sette tennene i en McBurger når du blir lovet en Big Horn Steak. Kjøtt er kjøtt og film er film, sier bransjen. Enn så lenge er film mye bedre hjemme – i et kalibrert system.

This entry was posted in Film and tagged , , .